donderdag 19 oktober 2017

Dag oranje leeuw, tot nooit meer.

Knip! Dat was hem dan
Is de ene bank klimaatvriendelijker dan de andere? Raar genoeg had ik me hier nog niet zo in verdiept. OK, al mijn spaargeld staat bij Triodos en ASN, netjes gespreid, maar Hans en ik hebben ook nog zo'n oude girorekening voor ons en/of huishoudpotje. Niet dat er ooit veel geld op staat, maar wel al heel lang. Namelijk sinds we samen gingen wonen in 1987. Holy cow! Dertig jaar lang zo'n duizend gulden/euro saldo gemiddeld per jaar. Volgens onderzoek van tien jaar geleden gepubliceerd op nietmetmijngeld.nl. had ik toen al beter moeten weten: 'Wist u dat: wanneer u tienduizend euro spaargeld verplaatst van de ABN AMRO naar de Triodos Bank, u daarmee net zoveel CO2 bespaart als wordt uitgestoten tijdens een half jaar autorijden?'

Het maakt dus uit waar mijn geld staat
Waarom deed ik daar eerder niets aan? De psyche van de ING-rekeninghouder in een notendop:

- Ik houd sowieso niet van gedoe met geld en bankpasjes; pure luiheid
- Die grappige oranje leeuw geeft het idee dat het eigenlijk nog steeds de oude giro is
- Zo'n lekker kort rekeningnummer (nu wel voorafgegaan door heel veel extra nullen)
- Wie weet kloppen die onderzoeken toch weer niet.

Waarom nu wel?
Triviaal maar waar: ik moest in een Primera mijn code ophalen om eindelijk eens via de app te kunnen bankieren bij ING. Die konden ze niet toesturen. Dat was in de Banne en op één of andere manier maakte die hele Primera me duidelijk: hier zit je fout. Mijn ING-hier-moet-je-niet-zijn bewustzijn werd geactiveerd. Toen lag hun computersysteem er ook nog eens uit en was ik voor niets helemaal naar de Banne gefietst. Klaar.

Wel de eerlijke geldwijzer geraadpleegd, om het heel zeker te weten. Misschien is de ING in die tien jaar enorm groen geworden. Niets blijkt minder waar. Mijn overstap wordt toegejuicht, hier maak ik in één keer een grote klapper qua klimaatdaad. Even opgeven via de pc, pasjes en codes worden allemaal toegestuurd (zij wel, ING, kennelijk hoeft niet iedereen naar de Banne) en ik voel me weldadig financieel verantwoord. Het gaat vanzelf, de ASN doet het voor me. Ik beloof plechtig niet een half jaar extra veel te gaan autorijden ter compensatie, of naar Istanboel te vliegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten