donderdag 10 augustus 2017

Klimaatdaden aan de oever van de Saône - het kan (een novelle)


Belofte maakt schuld, hier is het dan: een klein boekwerk over klimaatdaden in Frankrijk. het was grappig om te doen en goed om op te schrijven. Want alleen zo kom ik erachter dat het me gelukt is. Het is makkelijk om te denken 'Oh ja, ik heb vandaag vast al wel iets gedaan dat ok is voor het klimaat.' Nu moest ik elke dag opnieuw erover nadenken. Voor wie erbij was: excuus als het teveel en te vaak over klimaat ging, deze vakantie. Je ziet op de foto: we hadden gewoon elektrisch licht en we waren ook met de auto. Maar we hadden ook lampen op zonne-energie, we dronken muntthee uit eigen tuin en maakten een leemoven van eigen leem. Wat de meest besparende daad was, is moeilijk te zeggen. Wat de grootste klimaatmisdaad was? Misschien wel die auto. Of het gras maaien met de motormaaier. Of het warm douchen, of een uur lang jam koken op een gasfornuis. Daar gaat het in dit verslag allemaal niet over. Het gaat over wat ik wèl deed, waardoor ik meer dan ooit geloof dat kleine daden uiteindelijk een groot verschil kunnen maken.

Voor wie nog op vakatie is of gaat: wie weet heb je nog aanvullende of andere ideeën, ik hoor ze graag. En als je ergens in het document iets tegenkomt wat je helemaal onzin vindt, dan wil ik het ook graag weten

Hier vind je de PDF, lukt dit niet met klikken, stuur me een mail op nancy@tuinaanzee.nl en ik stuur hem je graag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten