vrijdag 5 januari 2018

Goede klimaatvoornemens, vijf op een rij


Hoe lang mag je eigenlijk doorgaan met je goede voornemens opstellen? Ik vermoed dat het met 6 janurai ook wel zo'n beetje klaar is. Net als het 'Gelukkig Nieuwjaar' wensen en de kerstboom in de kamer. Qua klimaat is het vijf voor twaalf, daarom mijn eerste vijf klimaatdaden van het jaar op een rij. Gaan ze het klimaat redden? Ik denk het niet. Misschien als ineens miljoenen mensen het gaan doen, dan wel. Maar het zijn vijf dingen die ik vroeger/normaal niet zou hebben gedaan. En het verschil tussen niets doen en iets doen is nog steeds de belangrijkste drijfveer achter dit jaar vol klimaatdaden.

Het schijnt dat goede voornemens vooral leiden tot teleurstelling. Niemand houdt zich eraan. Misschien is het, dat ik met mijn klimaatdaad van de dag al begon ergens in juni, maar mij hielp het wel, om op 1 januari te bedenken: 'Wauw, wat houd ik dit al lang vol. Ik ga door.'
Daarom verder geen goede voornemens, maar een lijstje met de eerste vijf klimaatdaden van het jaar. Geen big five, meer een small five. Want small is beautifull
1 januari: Veenbessen in het wild geplukt op de Veluwe (waar ik toch al was) en die opgegeten. Niet op wintersport gegaan.
2 januari: Twee kinderen van een jaar of zeven enthousiast gemaakt voor de kunst van het zelf kippen houden op de Fruittuin van West, en als lunch restanten opgegeten van het oud- en nieuw eten.
3 januari: Eerste kerstboom geplant in het Kerstbomenbos, live op RTV Noord Holland
4 janauri: FSC papier gekocht bij Vlieger om de kroontjes en eigendomsbewijzen van het Kerstbomenbos op te printen. Géén goud gelamineerde kroontjes, die eigenlijk mooier zijn en die ik al bijna had gekocht. Ook een gesprekje met Thomas de Teslaman over electrisch rijden, en waarom (en hoe) je mij daartoe moet dwingen. Ik wil wel, maar Frankrijk, trekhaak, kosten... Hij ging het meenemen in zijn denken en liet weten dat de nieuwste Tesla SUV wel een trekhaak heeft. Helaas heb ik een hekel aan SUV's. Alhoewel, dat plaatje met die ski's achterop... Als ze betaalbaar worden, dan wil ik geloof ik wel.
5 januari, vandaag: Trots dat ik al twee jaar een plastic rood/wit afzetlint heb bewaard, en niet heb weggegooid. Zojuist in het krat gegooid met dingen die ik morgen nodig heb in het Kerstbomenbos tijdens de plantdagen. Wie wat bewaart...

Onze laatste klimaatdaad van 2017 is trouwens ook een bijzondere. Die dag stookten we in het geheel geen gas. Nul op de meter. We waren niet thuis, het was buiten warm, de thermostaat stond goed laag, maar toch. Nul is nul.

Vijf voor twaalf. Of later. Er bloeien al narcissen in het park. Het was 14 graden op oudejaarsnacht. Het gekke is, je weet pas of het een bijzonder jaar gaat worden als het voorbij is. Misschien wordt het bijzonder goed en fijn, omdat er eindelijk een kentering komt in het denken over klimaat. Bijzonder naar, omdat één van die rampen die steeds voorspeld worden door doemdenkers ook echt doorgaat. Misschien is het volgend jaar nog steeds vijf voor twaalf. Zeker is dat je een goed klimaat kunt wensen.

Daarom: allemaal een heel goed en klimaatneutraal 2018

Geen opmerkingen:

Een reactie posten