vrijdag 29 december 2017

Plastic bekertjes zijn zóóó 2017


Een prangende vraag, die steeds maar terugkeert: is het nou wel of niet een goed idee om op feestjes plastic wegwerpbekertjes te gebruiken?
Het lijkt (en is) een detail, maar wel zo een die net als een muggenbultje op de verkeerde plek steeds blijft jeuken. Elke keer dat ik  iets organiseer is er wel iemand die zich net iets te hardop afvraagt: "Die plastic bekertjes? Hoe zit dat eigenlijk?" Mede om die reden spaar ik al jaren van feestjes en andere bijeenkomsten restjes van de stapel bekertjes die over zijn. Die gaan vaak ook gewoon weg, terwijl: dat is pas echt zonde. Dus dat is dan mijn antwoord.

Afwas vs plastic
Steeds vaker beweren mensen dat weggooien toch beter is. Over afwassen schreef ik eerder een blog, het maakt nogal uit hoe. Afwassen  onder de lopende kraan en het na 100 keer afwassen toch weggooien van bekers en glazen met een stukje eraf is óók klimaatonvriendelijk.
Eerst was er een vriend van mijn man die me tijdens een kerstdiner een uur lang heeft proberen te overtuigen van de meerwaarde van 'disposables'. De vergelijking tussen afvalservies en het afwassen van gewoon servies was volgens hem duidelijk in het voordeel van het weggooien. Maar goed, hij werkte wel voor een disposable fabrikant en het verbaasde me dan ook niet eens heel erg dat hij twee jaar later ineens zijn mening herzien had.

Nog een rondje
Minder verdacht is de bron Milieucentraal. Een heel verhaal, waaruit vooral blijkt dat het heel erg belangrijk is hoe je je bekertjes gebruikt. Was minder af, gebruik je beker gerust de hele dag. Drink met alle feestgangers uit één bekertje dat steeds maar rondgaat, zoals ze in Ecuador doen tijdens kerstmis. En dan nog een rondje. Wat ze bij milieucentraal buiten beschouwing laten in hun vergelijking zijn de kartonnen bekertjes. Die zijn qua CO2 veruit de beste keuze, zeggen ze, maar papier is dan weer slecht om andere redenen, en bovendien hebben ze zo'n plastic laagje, waardoor ze bij het restafval eindigen.

Papier met PLA
Toch werd ik getriggerd, nu ik voor het kerstbomenbos door mijn voorraad 'restbekertjes van diverse feestjes' heen ben. Wat blijkt? In bekertjesland is een revolutie gaande, de verfoeide plastic coating waardoor de bekertjes niet bij de compost kunnen, worden vervangen door een afbreekbare coating van PLA. De firma goedkopekoffiebekers.nl heeft ze zelfs al. Goed, bij hen zijn het de duurste die ze maar hebben, en het is ook nog eens onduidelijk of de bekers van FSC papier gemaakt zijn. Wat dan weer het beste is qua papier. Bovendien zijn ze bedrukt, welliswaar met groene blaadjes, maar het is en blijft drukinkt. Dus kom ik met wat zoeken uit bij Natureko disposables. Iets duurder, maar met het groene hart op de juiste plaats. Dan bestel ik ook maar meteen 2000 witte bekers: niet bedrukt en relatief goedkoop. Wit.... dus gebleekt? Dan toch maar die duurdere bruine met fijne eko-look?

Water met je handen drinken
Wacht, ho, stop. Ineens valt mijn oog op een zak met foute groene plastic bekers die ik bij de feestwinkel 'alvast' had gekocht voor de warme chocomel. Dat is waar ook. Laat ik die eerst maar opmaken. Ik wacht nog even. Tweeduizend is ook wel erg veel. Tegen de tijd dat ik er 2000 bekers doorheen heb gejaagd, is er vast iets nog duurzamers uitgevonden. Misschien wel een 3D-printer die ter plekke van kerstboomsnippers kartonnen bekers maakt op zonneenergie. We zullen die plastic bekers dit jaar braaf verzamelen en bij het plastic afval gooien. En als iemand moppert over dat gifgroene plastic zeg ik gewoon: "Wil je het liever duurzaam? Drink dan water uit je handen!" Want chocomel... olala. Dat lijkt me eigenlijk véél slechter CO2 technisch dan al die bekertjes bij elkaar. Zelfs als je het uit je handen drinkt. Maar over de chocomel hoor ik zelden iemand over mopperen.

Het hele gesprek over plastic bekertjes is zóóóó 2017

Geen opmerkingen:

Een reactie posten