donderdag 21 december 2017

Geen plastic tasje

.
"Vroeg ik nou om een tasje?" Ik was oprecht verbaasd dat de kassière mijn aankopen in een platsic tas stopte. En wat voor aankopen. Ik had balonnen nodig, rode, voor een theaterschool workshop, maar de feestwinkel in Amsterdam Noord was dicht. Briefje op de deur: dicht om de vuurwerkverkoop voor te bereiden. De buurman ziet mij balen en stuurt me naar een andere feestwinkel 'Net nieuw en hééél groot.'
Ik naar het Buikslotermeerplein, naar de oude V&D, waar naast de Action inderdaad een supergrote feest- en prulariawinkel zit. SoLow. Alles gemaakt om zo snel mogelijk weer weg te gooien. Plastic spullen, in plastic verpakkingen en dus ook nog eens aan de kassa in een plastic tas meegegeven. En ik had weer veel te veel gekocht. Ook meteen maar andere kleuren balonnen, groene plastic bekertjes (knalgroen, niet ecologisch groen) en twee fietslampjes

"Heb je er problemen mee?" was de wedervraag. Hmm, hier wordt op het gemoed gespeeld, dus ik haal uit: "Ja, eerlijk gezegd wel. Volgens mij is het zelfs verboden." Dat 'volgens mij' is natuurlijk laf, want ik weet het 100% zeker. "Nou dan geef ik hem toch gewoon aan de volgende klant?" Ze keert zich om naar de volgende in de rij: "Alstublieft, in een tasje doen?" Waarop de volgende klant zegt: "Ja, graag."
Nee, ik ben geen stennis gaan schoppen, ik voelde me al opgelaten genoeg. Ik ben dwars over de markt naar de tweedehands winkel gelopen, waar ze maar wat graag bereid waren om een tasje voor me te zoeken. Alleen waren ze allemaal op, of niet te vinden. Waarop ik besloot voor zes euro een tweedehands zwarte schoudertas te kopen. En de SoLow? Ach ja, what's in a name.

Thuis heb ik nog wel opgezocht hoe dat eigenlijk zit met de controle op plastic tasjes. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/verbod-op-gratis-plastic-tassen Je kunt ook klagen op die site. Of is dit klikken? Ze willen een serieuze keten zijn, die SoLow mensen. Dan mag je je ook serieus om het klimaat bekommeren. Als zij door die klacht stoppen met plastic tasjes weggeven heeft dat veel meer zin, dan dat ene tasje dat ik weiger. Ze zullen er hun plastic bedrijfsfilosofie niet door veranderen. En mensen zoals ik zullen balonnen, bekertjes en fietslampjes blijven kopen. Maar dan niet in een gratis tasje. Toch maar gedaan dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten