maandag 4 december 2017

De groene zorgverzekering - bestaat die wel?


Veel van mijn geld gaat in verzekeringen zitten: inboedel, auto, zorg, schade etc. Terwijl wij naar Nederlands maatstaven heel magertjes verzekerd zijn, alleen wat moet is verzekerd of wat we echt niet zelf kunnen betalen als het fout gaat. We hebben het hoogste eigen risico bij de zorgverzekering. Toch geven we elke maand met z'n vieren honderden euro's aan verzekeringen uit. Dat weten die verzekeraars ook, dus dit is de tijd van het jaar dat je om de oren wordt geslagen met verzekeringsreclame. Aangezien er nu zoveel discussie is over pensioenfondsen en groen beleggen, vroeg ik mij af of wij niet weer eens moetsen overstappen, zou er ook een klimaatvriendelijke zorgverzekeraar bestaan, die 'fossil free' belegt?

Gek genoeg is dit helemaal geen issue. 'De goedkoopste', 'de hoogste vergoedingen', dan heb je de issues wel zo'n beetje gehad. Op internet vond ik het niet zo snel, dus ging ik rondvragen. Niemand wist het. Ik had zelfs een - naïeve? - vriendin die dacht dat verzekeringsmaatschappijen helemaal geen groot vermogen hebben om mee te beleggen, omdat ze dat aan ons, de verzekerden uitkeren. In your dreams, denk ik dan. Verzekeren gaat alleen maar over geld. Alleen al die glimmende kantoren bewijzen het tegendeel.

Gelukkig vond ik uiteindelijk bij de eerlijke geldwijzer ook een verzekeringswijzer:
eerlijkegeldwijzer.nl/verzekeringswijzer. Kijk maar eens, dan schrik je. Verzekeringsmaatschappijen zijn h-e-l-e-m-a-a-l niet met het klimaat bezig.

We zijn nu vooral verzekerd bij Achmea, een 3 voor klimaat (zwaar onvoldoende), namelijk Centraal beheer voor de inboedel, Zilveren kruis (vorig jaar) en fbto (dit jaar) voor de zorgverzekering.
Nog erger is Aegon, met een 1 en ook zwaar onvoldoende op natuur en bos, waar Achmea dan tenminste wel een 9 scoort. Een 1 is op school het cijfer dat je krijgt als je je blaadje leeg inlevert. We zouden volgens deze wijzer eigenlijk over moeten stappen naar Vivat (Reaal), de enige met een 7 voor klimaat.

Maar niet iedereen staat in het overzicht. Ik kies als a.s. stadsboerin liever voor kleinschalig, de menselijke maat. Daardoor kwamen we uit bij Unive. Tamelijk onbekend, want een coörporatie/kleine jongen. Volgens eigen website beleggen ze verantwoord, maar hoe en wat is niet te vinden, laat staan dat er iets te vinden is over stemgedrag in shell vergaderingen. Maar het leuke is, ze gaan serieus op onze vragen in, en als er winst wordt gemaakt, krijgen leden geld terug.

Vlak voordat we overstapten werd ik nog getipt over de verzekering van Buurtzorg, 'Zorgeloos'.  Maar die bestaat niet, ze proberen al een paar jaar het bastion van verzekeraars binnen te dringen, tot nog toe zonder succes. Lukt het in 2019 wel, dan staan we vooraan. Mits ze het klimaat óók serieus nemen, natuurlijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten