woensdag 4 april 2018

Klimaatvriendelijk bellen


Klimaatdaad van de dag was een moetje: nieuwe smartphone kopen, want de oude was in het moeras ten onder gegaan. Echt helemaal verdwenen, tijdens wiedwerk in het Ilperveld. Ik besloot meteen opnieuw een Fairphone te kopen. Toch even kijken naar de vergelijking op o.a. 'Rank a brand'. Daar staat dat ze op het gebied van CO2 nog wel wat duidelijker mogen zijn, maar op allerlei andere punten scoren ze als de beste. Fairphone dus, al is hij duur. Via mijn provider - Telfort - kon ik hem echter niet meer bestellen. Ruim een jaar geleden kon dat wel, en had ik hem via mijn abonnement gekocht, maar nu niet meer. "Er waren klachten over de service van Fairphone".  Dat moge zo zijn, maar je wil als provider toch de beste keus in je aanbod? Dan ook de beste klimaatkeus.
Daarom ging ik ook maar eens zoeken op 'klimaat en provider', misschien een goede reden om over te stappen. Ik kon aanvankelijk niets vinden via google. Vergelijkingen gaan over prijs. Zoeken op 'klimaat en mobiel bellen' geeft links naar het klimaat in China en of dat wel of niet goed is voor je mobieltje. Ook kan je alles lezen over mobiel bellen in Canada, een land met een extreem koud klimaat. Zoeken op CO2-uitstoot en internet dan maar, want mobiel bellen is allang niet meer de hoofdreden om een mobiele telefoon te hebben. Een jaar lang elke dag 20 e-mails lezen  blijkt evenveel CO2 uit te stoten als 1000 km met de auto rijden, maar over providers niets. Na een half uurtje zoeken en me verbazen kwam ik pas op het idee om opnieuw bij Rank a Brand te rade te gaan, nu voor mijn eigen provider: Telfort. Die doen het niet eens zo slecht. Ortel doet het het beste, maar die ken ik niet (ik weet het, slechte reden) en ik besluit dat het gedoe en gedonder dat je hebt als je je telefoon kwijt raakt zo al vervelend genoeg is. Ik ga het wel onthouden, Ortel, want echt tevreden ben ik niet over Telfort, die de Fairphone uit het assortiment gooien.

Is het irrelevant of willen we het niet relevant vinden?
Ik had nog wel naar 'De Hollandse Savanne' willen gaan, een tentoonstelling over de impact van dataverkeer op het klimaat, die ik door diet speurwerk tegen was gekomen. Helaas was het in Sittard en afgelopen op 1 april. Dus zoek ik verder. Artikelen over Nederland als knooppunt van dataverkeer en de klimaatimpact zijn uit 2015. Verder dan héél veel informatie over goedkope pakketten met onbeperkt bellen en onbeperkt internet kom ik niet. Wat te denken geeft: sinds 2015 gebruikt iedereen alleen maar vaker en méér data, elk moment van de dag. Misschien is het inmiddels een non-issue, omdat dataverkeer en het 4G netwerk volledig CO2-neutraal zijn? Koeienvlees, vliegen, je huis verwarmen, mobiel bellen valt erbij misschien in het niet. Zeker als we skypen inplaats van te vliegen, of mobiel je verwaming op afstand uitzetten.  Maar als ik naar mezelf kijk: in 2013 kocht ik mijn eerste smartphone en ging ik daardoor veel vaker internet gebruiken, ook voor filmpjes en foto's verzenden. Van 250MB per maand schoot het verbruik omhoog naar 500 en toen 100MB. Misschien is ook dat peanuts, qua klimaat, maar in elk geval wel 4x zoveel peanuts.
Nog één poging, zoeken in het Engels. Ook dat leverde oud nieuws op, bijvoorbeeld uit 2010, in de Guardian, waarbij opvallend vaak het zinnetje voorkwam 'it depends on how much you use it.'
Oud nieuws kan ook leuk zijn. De voorspelling uit 2014 over dataverkeer in 2018, bijvoorbeeld. Die zou in vijf jaar tijd groeien met een factor 11. Dat maakt in elk geval duidelijk hoe hard het gaat. Nou nog de cijfers voor klimaatimpact eraan koppelen, wie kan ze vinden? Klimaatvriendelijkheid begint met nieuwsgierigheid: ik wil het weten Doorzoeken, dus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten