zaterdag 31 maart 2018

Paasei of paasklimaatkip?


Zo hadden ze eruit moeten zien, mijn in de rode kool gekookte paaseieren. Kennelijk moet er dan méér kool, azijn en zuiveringszout bij. Ik vond de mijne lang niet blauw genoeg en mikte er groene voedingskleurstof bij, waardoor ze nu een perfecte schutkleur hebben: zacht legergroen.
Eitjes met Pasen, dat hóórt toch? En als ik natuurlijke kleuren gebruik en op tijd het gas uitzet, dan ben ik toch lekker bezig? Of?

Ik weet niet of het door Pasen komt, maar de laatste week hebben we veel kip of ei discussies. Op de Fruittuin van West (waar ik stage loop) hebben we vleeskippen en legkippen, hoe klimaatvriendelijk is dat? Aan ei kleeft vlees. Legkippen leveren een haantjesdillema op, want haantjes leggen niet en een 50/50 kip/haan verhouding levert enorme strijd op onder de hanen, schijnt. Alle haantjes opfokken tot drumsticks is dus helemaal geen goed idee. Dus verdwijnen die als kuiken al in de versnipperaar, ideaal zouden ze als bevrucht ei er al uitgehaald moeten worden. Dat is minder gruwelijk. Geen De hennen gaan ook veelal niet van ouderdom dood, aan het eind gaat er teveel voer in en komen er te weinig eieren uit. De economie en het verdienmodel bepalen de levensduur van de kip.

De oplossing lijkt de aparte vleeskip, een ras dat geen last heeft van hanengedrag omdat ze al hun energie steken in groeien, nog voordat ze volwassen zijn worden ze geslacht, alle uitgebroede eieren doen mee, haantjes en hennetjes. De achterkant van dit verhaal is de vraag waar die kleine kuikentjes dan wel niet vandaan komen? Uit moederkippen, die volgens bronnen ook alweer een gruwelijk leven hebben. Vleeskippen renderen goed, de kosten voor voer zijn véél lager dan als je een leghaan zou opfokken. En ook hier regeert de economie en het verdienmodel.
Jammer, want qua klimaat scoren ze een stuk beter dan schapen of koeien. En al helemaal als ze rondscharrelen op de fruittuin, waardoor ze ook gras en wormen eten en mest leveren.

Dilemma, dilemma. Ik wil best kippenvlees laten staan, maar eitjes? Echte veganisten eten die ook niet, die slikken liever B12 vitaminetabletten. Bovendien schijnt een ei slecht te zijn voor je hart, door de cholesterol. Dat blijkt een hardnekkige mythe uit de oude doos, de hartstichting en gezondheidsnet zeggen dat vegetariers best drie eieren per week mogen eten: Zie https://www.gezondheidsnet.nl/cholesterol/eieren-gezond-of-niet
en https://www.hartstichting.nl/nieuwsbrieven/gezond-leven/feitjes-over-eitjes.

Die echte veganisten hebben best gelijk. De kippenindustrie is al net zo akelig als alle andere vleesindustrie. Een beetje kippenboer heeft 10.000 kippen, in de jaren tachtig had een groot kippenbedrijf er nog 3.000. Vrije uitloop, biologisch, scharrel, het is en blijft een industrie. Die kippetjes in de Fruittuin hebben een veel fijner leven, en ook onze eigen drie kippen. Die zelfs bejaard mogen worden en geen vos te vrezen hebben.
Ik ben er eerlijk gezegd niet uit. Morgen is onze zelfopgelegde vastentijd voorbij en mogen we weer vlees eten. Wat doe ik dan? Ik ga die groene eieren gewoon wel opeten. Een af en toe een Fruittuinkip. Tot het niet meer ok voelt.

Jaap Fischer zei het al:
Toen het ei zei, toen het ei zei:
denk eens dat het een jongetje is dat je hier gaat staan bakken.
Denk eens dat het je broertje is dat zacht sist in de pan.
Denk eens dat ie verkrampt uit angst de rand probeert te pakken
en dat ie dan terug in de boter glijdt.
Wat dan, wat dan?

Ik rolde het zorgvuldig in een deken.
En heb toen zelf 2 weken liggen wachten op iets moois. Slechts verwarmd door een hoop slechts verwarmd door een laken tot het ei begon te kraken.
En het kuiken zei, het kuiken zei:
haha het was geen jongetje dat je had willen bakken.
Haha het was je broertje niet dat in de pan was gegaan.
En ik had me weer voor de zoveelste keer door een kuiken laten verlakken,
maar de volgende dag at ik rijst
met hele jonge kip of haan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten