donderdag 1 maart 2018

Warmte door roeien en ruiten


Gisterenavond was er bij mij in de verhalenkamer een tweede bijeenkomst van 'Klimaatgesprekken', over het onderwerp 'wonen', vooral over energie in de woning. Ik ben gespreksleider/coach bij klimaatgesprekken, op zich al een daad. Maar een echt eigen daad gebeurde ervoor en erna: gesprek met Hans over ons eigen huis, waar we een heleboel aan verbeterd hebben in de loop der jaren, maar ook een heleboel niet. Dat doen we niet, omdat we al tien jaar overwegen om - misschien - te verhuizen. Als het idee te wild wordt zegt Hans "Dat mag de volgende eigenaar doen." Dak- en muurisolatie bijvoorbeeld. Mijn vraag is: doet die volgende eigenaar het wel? En ook: hoe lang gaat dat nog duren?
Ineens toverde Hans uit een oude doos een foto van ons huis die ooit met een hittegevoelige camera was gemaakt, vooral om te laten zien dat dakisolatie echt onzin is. Hij had gelijk. Maar toen gingen we nog eens héél goed kijken. Muurisolatie zou wel helpen, maar dat is inderdaad erg ingrijpend, zeker omdat we geen spouw hebben waar je iets in kunt spuiten. De ramen dan? "We hebben al dubbel glas." Ja, dat hebben we. Al twintig jaar, en dat zat er toen waarschijnlijk ook al tien jaar in.
Eén van de mensen die 's avonds bij het gesprek is zegt: "Oud dubbel glas isoleert niet meer, kijk maar naar die foto.'"Inderdaad, er komt méér straling vanaf dan van de enkelsteens muur. Een heus warmtelek opgespoord. Zegt Hans vanochtend aan het ontbijt, nadat ik dit heb toegelicht:"Hmmm, misschien toch maar eens een offerte opvragen. en dan ook meteen voor de ramen in de gang." (zie mijn eerdere blog)

Vandaag kwam dat er nog niet van. Want ik ben superdruk met:
A. Kijken waar er geschaatst kan worden zometeen en
B Voorbereidingen van 'Reclaim the Seeds Amsterdam,' dit weekend in de Fruittuin van West. Ik ben tegelijkertijd een fietstocht aan het regelen en een draaiboek aan het maken, èn alle helpende handen aan het informeren. Ook best een klimaatdaad, vooral het redden van boerderij de Boterbloem. Komt er ineens in al het mailverkeer een opmerking langs 'hoe moeten we nou de bonen planten als de vorst in de grond zit?' Dat soort vragen. Tja. ik ben benieuwd hoe ze dat op gaan lossen. Ineens weet ik het: ramen! Platglas, in vaktermen. Zo deden de tuinders het vroeger. Die gebruikten het doorlaten van de warmte. Het kon onder het glas wel 40 graden worden. Jammer dat we niet meteen vandaag die ruiten eruit kunnen halen, hadden we ze zondag kunnen gebruiken om de grond voor te verwarmen. Maar ik weet nu wel hoe ik mijn oude ramen ga hergebruiken. In de tuin, in broeibakken, omdat die oude dubbelglasruiten zo lekker warmtedoorlatend zijn.

(En dat roeien dan? Zullen de oplettende lezers willen weten. Dat zijn de roeden tussen de ruiten, een beetje anders geschreven.Kan de warmte ook prima doorheen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten