donderdag 8 maart 2018

Hamburgers zonder ham - wat is de lekkerste


Deze week is de week zonder vlees, heeft iemand bedacht. Misschien omdat ik zelf veertig dagen vast, maar dit nieuwsfeit over die ene week komt de hele tijd op me af. Het leukste nieuws tot nog toe vond ik het nieuws dat de Febo meedoet met een eigen tijdelijke Vebo-zaak voor vegetariers - al dan niet tijdelijk - met vlees-loze burgers. Zie ook deze vijf tips voor vleesloos fastfood voor de Amsterdammers. Wie weet wordt de Vebo een blijvertje, in Amsterdam zijn volgens mij genoeg flexitariers om dat mogelijk te maken, ook na deze week..
Waarom hunkeren vegetariers zo naar hamburgers? Kan je niet 'gewoon' vegetarisch eten? Het is denk ik het makkelijke, maar ik vind het ook echt lekker. Wij hebben ook een paar van die schijven in de freezer liggen en als je even geen inspiratie in huis hebt, maar wel wat sla en lekkere bolletjes: hoppa! Maaltijd.
Toch vind ik het een stuk lekkerder en leuker om die vegaburgers zelf te maken. Dan vervalt wel het argument makkelijk meteen, al was het maar omdat je er ineens over na moet denken en spullen in huis moet halen of hebben. Mijn favoriet onder de vegetarische balletjes zijn de notenballetjes, dus van deze top tien recepten zal ik de walnotenburger vast de lekkerste vinden, of toch die van wortel en amandelen? Ik zal ze beide moeten proberen. Als ik tenminste amandelen in huis heb.
Ineens realiseerde ik me vandaag waar mijn vegaburgemania ooit begon: lang geleden gaf de kinderboekenweek een keer een boekje uit over de spruitjesburger: hoe je van iets vies (het spruitje) iets lekkers kunt maken (de burger). Daarin werd uitgelegd wat een burger lekker maakt en hoe je dat dus kunt nadoen met eigenlijk elk basisingredient. de spuitjesburger uit het boekje gebruikte overigens wel kip, maar met tofu of kikkererwten ging het eigenlijk net zo goed. Veel werk, weet ik nog, maar wel echt lekker.
Ook in het kader van die vleesloze week een artikel in de Correspondent van Rutger Bregman over het aantal slachtdieren dat we op deze planeet houden in vergelijking met de wilde dieren: alle opeetdieren bij elkaar wegen 700 miljard kilo. Alle in het wild levende dieren 100 miljard. Bizar. Dieren als dingen, want dat is het dan. Opeetdingen. Die zelf een veelvoud van hun gewicht opeten aan planten en zaden. Raar, en qua CO2 een domme keus om die in burgers te stoppen als het ook met wortel en amandelen kan.
Morgen eet ik met twintig andere moeders van studenten bij mijn dochter in Delft. Ik hoop dat mijn wens voor vleesloos is doorgekomen, ben benieuwd wat het zal zijn. En daarna maar weer eens een burger. Wie nog een lekker recept weet: kom maar door, ik ben dol op variatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten