donderdag 15 maart 2018

Een dagje woest en ledig (=lui)


Vandaag geen zin. Om te beginnen geen zin om om zeven uur op te staan, maar het moet wel. Dus na even soezen toch hup! eruit. Met een mooi woord ben ik ledig. Te laat om uitgebreid te douchen, daarom even snel aan de wastafel wat water her en der, alleen het broodnodige. Tandenpoetsen overslaan, na even wapperen in de kleren van gisteren. Geen tijd voor thee en toast, wel voor yoghurt met muesli en een appeltje. Opmaken doen we wel op de pont, om er op de pont achter te komen dat het tasje met make-up nog op de keukentafel staat. Net als de jampot die ik gebruik om onderweg koffie in te halen.

Waarom al die haast? Ik moest naar  een bijeenkomst van Klimaatgesprekken, om daar als coach nog beter in te worden. Per trein en bus, want dat is niet alleen beter voor het klimaat, maar ook voor het humeur en de portemonnee, parkeren in de Utrechtse binnenstad is erger dan de hel en met de trein ben ik er zo. Met zo'n haastige start is er toch al een behoorlijke deuk in mijn humeur gekomen, dan kan ik parkeerellende er niet bij hebben. Vorige keer dat ik vanwege de haast de auto naar Utrecht nam, had ik bovendien een absurd dure bon op de A2.

In de trein zat ik nog een beetje na te balen van mezelf, en al helemaal van het spiegelbeeld met grauw gezicht en ontploft haar. En toen, ineens, had ik het klimaateureka moment.
'Woest en ledig', is dat niet een idee voor een klimaattrend?

Tel maar eens uit je winst:
- geen douche (30 l. warm water, zeker aan het begin van de dag als het hele systeem nog op moet starten)
- geen zeep, geen tandpasta, geen shampoo
- geen wasmiddel en al helemaal geen nieuwe kleding
- geen water gekookt voor thee, geen brood gebakken en ook niet getoast
- geen make-up gebruikt
- geen koffie op het station, geen jampot afgewassen
- onderweg geen tijd om te shoppen
- geen autokilometers, geen parkeerkosten, geen snelheidsboetes

En daardoor: niet te laat, geen klimaatdepressie, geen schuldgevoel en tóch heerlijk lui iets te lang blijven liggen. Dan is een ontploft hoofd ineens minder erg. Zeker als mijn lieve moeder dan mijn haar ziet en zegt: 'Wat een prachtige kleur haar heb je toch.' Volgende week doe ik weer een dagje woest en ledig, en misschien sommige weken twee keer. Ik heb steeds meer mensen in mijn omgeving die een 'vegan challenge' veganistiche dag aanhouden. Ik ben benieuwd als je het uitrekent, welke trend méér CO2 bespaart: vegan, of woest en ledig. Voor de zekerheid (en vanwege de vastentijd) heb ik op de terugweg een broodje mozarella tomaat genomen en géén tonijn of filet americain, dan telt mijn woest en ledige dag bijna dubbel.

Dat gaan we vieren! Of zoals de dichter Lessing het zei:

Laten we lui zijn in alle dingen
behalve in het lief hebben en drinken,
behalve in het ledig zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten