maandag 26 februari 2018

BAM! Beter, anders, minder


Klimaatdaden zijn soms best ingewikkeld, dus was ik blij met de tip dat je het kunt terugbrengen tot iets simpels: BAM!. Ik kreeg de tip doorgespeeld van één van de lezers van deze blog.
BAM! is te gebruiken als je de aandrang voelt om iets nieuws te kopen, ik besloot de BAM-methode meteen te testen. Ik wilde namelijk een bord laten maken voor het kerstbomenbos. Er zat nog wat geld in het kerstbomenpotje en ik zocht iemand die zo'n echt staatsbosbeheerbord kon maken. Twee stevige palen had ik al.
De man van het graveerbedrijf in Amsterdam Noord raadde een soort plaatmateriaal aan, dat speciaal hiervoor gebruikt wordt, van kunststof, duurzaam. Goed voor buiten en de meeste dure informatiepanelen worden ervan gemaakt: Trespa. Met een beetje google kwam ik erachter dat het een materiaal is dat vooral duurzaam is in de zin van 'Gaat lang mee'. Het is gemaakt op basis van fenolhars. Giftig, productiewijze: verhitting. Hmmm. is dat nou wel een klimaatdaad? Gelukkig was het veel te duur.
Dus liet ik de BAM! methode erop los:
- Beter dan een kunststof plaat? Ik had nog een prachtig stuk van een brede beukenhouten plank over van een ander project. Geen kunststof, puur natuur, hergebruik.
- Anders? Hoeft niet meer, want graveren is helemaal niet zo klimaatonvriendelijk. Geen drukinkt, geen drukpers.  De plank beschermen tegen de elementen met lijnolie
- Minder? De plank was ook nog eens kleiner, en door de combinatie 'plank en kleiner' betaalde ik minder: een kwart van de eerste offerte.
Ik ben de plank meteen weg gaan brengen.

Toch zit die M van de BAM me niet helemaal lekker. Minder betalen is wel fijn, maar minder comfort, minder genieten, minder leuk, daar zijn veel mensen juist een beetje allergisch voor. Ik merk dat klimaatdaden eronder gebukt gaan, mensen worden blijer van groei. Ik hoor nogal eens dat bijvoorbeeld de economie moet groeien, of het aantal inschrijvingen, of de omzet, of wat al niet, willen 'we' ons ontwikkelen.. Niemand wil de M van BAM, tenzij 'minder' omgebogen wordt naar 'meer'. Kan dat? Jawel, dat kan zonder klimaatschade. Namelijk door de nieuwe definitie van meer: beter. De B van BAM.
Groeien naar een beter systeem, betere inschrijvingen, een betere omzet. Dat hoeft dus niet per se meer te zijn, want 'meer' is vaak meer ellende. Het filmpje van de 'Story of Stuff' legt het heel mooi uit in de 'Story of solutions'. Meer wapens is in  het oude groeien hetzelfde als meer ziekenhuizen en scholen. Maar als je 'meer' vervangt door 'beter' is 'meer wapens' helemaal niet hetzelfde als meer ziekenhuizen of meer sholen. En een bord van Trespa is dan ook niet hetzelfde als beukenhout met lijnolie.
BAM! - beter. Beukenhout.
Zodra de vorst uit de grond is, zet ik hem erin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten