maandag 19 februari 2018

Is palmolie nou ook al een klimaatprobleem?


Ben je net lekker vleesloos aan het eten, komt iemand aanzetten met het volgende enorme probleem: palmolie. Het leek mij een probleem voor andere mensen. Want palmolie, dat is weer een heel ander probleem dan het klimaat. Een wat gebruik ik nou helemaal aan palmolie? Ik let er namelijk best al een beetje op, voor de oerang oetangs. Voor mij is het zelfs een prima excuus om dan toch maar voor roomboter te kiezen en niet voor margarine.

Helaas zijn de dingen niet zo simpel als een gewone consument zoals ik soms denkt. Gelukkig biedt google soelaas. In dit zeer overzichtelijke artikel staat het allemaal op een rij: https://big.nl/palmolie-is-een-enorm-klimaatprobleem-en-dit-is-wat-je-ertegen-kunt-doen/ Palmolieconsumptie, staat daar te lezen, veroorzaakt een soort CO2-bom. We kweken heel veel palmen voor die olie. Steeds meer. Daarvoor wordt regenwoud weggebrand en komt er in één keer heel veel CO2 vrij. Voordat de palmbomen die je terugplant dat weer opnemen ben je jaren verder. Alweer CO2. En denk maar niet dat jemakkelijk ontsnapt aan palmolie. De zeer natuurlijke (en lekkere) amandel en abrikoosreep bijvoorbeeld, die ik voor de lunch wilde eten, heeft een yoghurtlaagje van - jawel - palmolie.

Handen wassen in de wc? Palmolie. Nutella, pindakaas of chocopasta? Palmolie. Goed dan, maar hoevéél? Hoeveel is erg? Het is altijd goed om erop te letten en erover te zeuren, want actieve consumenten die palmolie weigeren hebben een signaalfunctie, ook als het maar een beetje is.

'Follow the money' heeft er ook over geschreven. Daar vragen ze zich af hoe het mogelijk is dat dezelfde palmolie die in Rotterdam duurzaam heet, in Azie voor klimaatmisdaden zorgt. Rotterdam is niet alleen groot in aardolie, ook in palmolie. En onze eigen Unilever is er ook dol op. Door schimmige constructies kan het, doordat Azie ver weg is. Jammer, het is een prachtig product. Alleen eten we er teveel van. En het wordt heel klimaatonvriendelijk geproduceerd. En we gebruiken het ook nog eens voor biodiesel. Het kan wel, palmolie, het is puur plantaardig, maar dan moet je er eigenlijk veel meer voor betalen. Teveel. Dat willen we niet.
Misschien moet het toch. Zoals mijn moeder al in haar poesie album had staan: 'Het woordje te geeft altijd last, maar 'k weet één woordje waar 't bij past: mijn lieve meid, te allen tijd, wens ik je toe tevredenheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten