zaterdag 1 juli 2017

Daad van de dag - big hairy audicious goal of schadelijk wensdenken?


Vandaag besloot ik om te reageren op een artikel in het FD. Nooit eerder gedaan, ik lees die krant hoogst zelden. Er was een rapport verschenen bij Urgenda, dat aangeeft wat er nodig is om in 2030 in Nederland 100% duurzame energie te hebben. CO2 neutraal dus. Het rapport vind je hier . Ik had als klimaatdaad afgelopen week al ergens het rapport gelezen, maar er nog niet eerder in dit blog over bericht. Een lekker daadkrachtig en positief rapport met praktische lijstjes wat je kunt doen en ook wat overheid en industrie moeten en kunnen doen. Een BHAG, Big, Hairy, Audicious Goal, zoals ik net geleerd had. Genoeg inspiratie voor klimaatdaden.

In het FD verscheen een kritisch artikel, dat Urgenda verweet aan wensdenken te doen en op deze manier de transitie alleen maar tegen te werken. Wat er onhaalbaar was werd onderbouwd met allerlei cijfers. Hans schreef eronder een reactie, en verwees daarbij naar het artikel in Nature 'Three years to safeguard our climate.' dat ik ook al gelezen had. Wetenschappers tonen aan dat we geen decennia hebben, en dat het zinvol is om ons af te vragen waar we op inzetten: gaan we doen wat haalbaar is, of gaan we doen wat noodzakelijk is?

De heftigheid in de andere reacties daaronder vond ik bijna angstaanjagend. Alsof er een kamp is van misdadige milieuridders die stiekem de transitie om zeep helpen door rapporten te publiceren als dat van Urgenda.  Huh? Ik probeer er mijn vinger achter te krijgen. Vanwaar de woede? Met het risico dat ik nog meer olie op dit onwenselijke vuur zou gooien heb ik een poging gedaan om - met als insteek mijn verbazing - te betogen dat we volgens mij beter niet op elkaar kunnen schelden. Omdat we eigenlijk hetzelfde willen: energietransitie en wel snel. Een leefbare planeet. Niet omdat we dat leuk vinden, maar omdat het noodzakelijk is.

Ben benieuwd of ik ooit nog wat over hoor. Het was voor mij een goede oefening om te kijken naar wat ons verbindt, en waar het (kennelijk) pijn doet. En ik denk dat alle aandacht voor snellere energietransitie sowieso goed is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten