dinsdag 20 juni 2017

Alsjeblieft, maak het mij moeilijk



Ik ben de vrouw die van makkelijk houdt. Maar sinds gisteren zeg ik: 'Maak het mij moeilijk.' Na mijn vrolijke klimaatdaad (zie gisteren) toog ik naar de supermarkt om inkopen te doen die klimaattechnisch in orde zijn. Nieuwe plantaardige producten ging ik kopen, die ik tot nog toe lekker op de plank liet liggen. Normaal ben ik in tien minuten de supermarkt weer uit, nu dus niet. Ik houd van lekker eten, naar karton smakende volkorenspaghetti valt daarom af. Tenminste, ik denk dat het zo wel zal smaken. Margarine: vind ik minder lekker dan roomboter, olijfolie kan weer wel, maar in koekjes is het vies, denk ik. Alleen: in al die margarine zit palmolie en sinds ik dit blog schrijf blijk ik allemaal vrienden te hebben met verstand van eten. Palmolie is een misdaad tegen de oerang-oetangs en vernietigd de planeet, zeggen ze (Hè, dat was toch rundvlees?), bovendien zit er in al die zogenaamd plantaardige margarine 'melkbestanddelen' (mag dat dan? Ja dat mag kennelijk). Oh ja, in Nutella zit ook palmolie (shit).
En dat zijn dus echt de kleine lettertjes, daarvoor moet je met een bril op naar de supermarkt. Boontjes en peultjes komen vandaag uit Israel (denk aan het vervoer, zeggen mijn vrienden), erwten uit Nederland, maar die heb je alleen diepgevroren (denk aan wat dat kost aan CO2, zeggen ze). Sojamelk heb je in twintig smaken. Nog nooit gedronken, van welke kan je het beste witte saus voor bij de bloemkool maken als je er geen kaas door wil doen? Tja, dat staat er natuurlijk niet op. Amandelsmaak dan maar, want amandelen over de broccoli is ook lekker.
Inmiddels liggen in het vegavak bijna net zoveel burgers en balletjes en ander nepvlees als in het vleesschap, wat de keuze niet makkelijk maakt. Wat zit er eigenlijk in die vegaballetjes? Klinkt dat lekker? Nou nee, bovendien, wat kost het wel niet aan CO2 om van soja en linzen en sellerie balletjes te maken die smaken naar gehakt? Dan eet ik de soja en sellerie liever rauw. Maar verse soja verkoopt de supermarkt niet, die heb je alleen bij de Chinese winkel op de nieuwmarkt, voorzover ik weet. En natuurlijk heb ik ook een vriendin die me fijntjes attent maakt op een link naar tien ziektes die je kunt krijgen van soja eten. Kijk hier maar eens. 'Maak je maar geen zorgen, klimaatvriendelijk, plantaardig eten is ook veel gezonder.' Oh ja?
Een klimaatdepressie stak de kop op. Bier - honderd soorten, op een paar staat dat het gebrouwen is van biologische tarwe. Is bier ineens ook gezond omdat het plantaardig en lokaal is? Is biologisch bier ook CO2-technisch beter? Of is het een verkooptrucje, kan je beter gewoon Amstel kopen, of wordt dat helemaal niet gebotteld aan de Amstel, of dan maar bier dat ik lekker vindt? Ik ben inmiddels toe aan veel alcohol. In het 35% schap staat een lekkere fles rode wijn uit Zuid-Afrika - 11%. Hup, die neem ik. Beter de restjes opmaken dan me druk maken over de afstand en bovendien: misschien is ie wel in Amsterdam gebotteld en dat is weer beter dan in Frankrijk gebottelde wijn die over de weg hierheen komt en... Help! Houd op!
Alsjeblieft: maak het mij moeilijk. Maak CO2 onvriendelijk eten gewoon duurder. Dan ligt de zorg weer waar hij wat mij betreft hoort: bij de winkel en bij de producent. Dan hoef ik alleen te kijken wat er nog in mijn portemonee zit en wat ik lekker vind. Dan koop ik vanzelf seizoensgroenten en zie ik heus wel dat rundvlees tien keer zo duur is als kip. Maak het mij moeilijk, dan eet ik desnoods volkoren spaghetti, als dat echt het enige is dat ik nog kan betalen, en dan kies ik voor vers inplaats van voor diepvries. Dan kan ik weer zonder bril naar de supermarkt en ben ik er in tien minuten uit met een half leeg mandje, omdat mijn geld op is. Moeilijk - het nieuwe makkelijk. Ik kan niet wachten tot het zover is. En voor vandaag neem ik even vrij van mijn klimaatdaad - een klimaatvrije dolle dinsdag. Kan het a.s. kabinet even vergaderen over de CO2 maatregelen zonder dat ik erdoor wordt gestoord. Morgen ga ik oefenen de telefoon op te laden met de waka waka. Het enige wat ik nodig heb is een snoertje en dit ligt vast wel ergens. Lekker makkelijk.

PS: witte saus gemaakt van sojamelk heeft veel weg van gesmolten plastic, maar met witte wijn en knoflook kan je hem aardig oppimpen.

2 opmerkingen:

  1. Hi Nancy,
    Je denkt ten onrechte dat je vandaag vrij was van je dagelijkse klimaatdaad. Nee. Het inzicht dat het voor een consument ondoenlijk is groen en grijs te onderscheiden en dat het dus via regelgeving en milieubeprijzing moet lopen IS JUIST de dagelijkse klimaatdaad. In lijn met wat ik in mijn eerdere commentaar http://klimaatdaadvandedag.blogspot.nl/2017/06/kleine-daden-van-kleine-helden.html?showComment=1497543476698#c42221411885335736 betoogde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk. Ik geloof dat ik een hele stijle leercurve heb. Zie ook de blog van vandaag over 'twee keer zomer of een keer winter'http://klimaatdaadvandedag.blogspot.nl/2017/06/twee-keer-zomer-of-een-keer-winter-een.html. Juist door het te doen, leer ik dat ik het niet alleen kan, maar ook, dat ik veel wèl kan. Dat het wèl en ook uitmaakt wat ik doe. Mijn cirkel van invloed begint nou eenmaal hier, achter deze PC.

    BeantwoordenVerwijderen