maandag 19 juni 2017

Eten uit de tuin: wat zijn nu de seizoensproducten? Met recept



Het is voor mij bijna niet te begrijpen, maar er zijn steeds meer mensen die niet weten wat de groenten van het seizoen zijn, en wat het seizoensfruit. Hier is mijn leeftijd in het voordeel. Ik weet nog dat verse aardbeien en spinazie niet het hele jaar door te krijgen waren - de zomerkoninkjes zijn er weer - en ik gapte  nog appeltjes uit de boom van de buurman eind september.
Wie een moestuin heeft weet het ook: rucola doperwten, sla en spinazie kan je nu oogsten, frambozen, aarbeien en aalbessen hangen nu rood aan de plant - die plukken na een hele dag vertellen op een festival, was gisteren mijn klimaatdaad. In mijn tuin kan ik daar sinds kort citroenen aan toevoegen. Niet zo lang geleden kocht ik een cirtroenboompje bij een kwekerij, en vandaag oogste ik vier citroenen. Eéntje viel vanochtend vanzelf van de boom, en gaf zo de hint dat de tijd gekomen was.
Met een vegan vriendin heb ik een heel gesprek gevoerd over eieren van eigen kip: klimaattechnisch geen probleem, vind ik, maar zij voert haar kippen de eieren, om zo kippenvoer uit te sparen. Dat gaat mij te ver. Ik eet die eieren gewoon op, alleen niet op vegan maandag. Ik maak wel van citroenen en eieren overheerlijke lemon curd, en hoera! ook als je geen citroenboom en kippen in de tuin hebt, is dit klimaattechnisch volgens mij best een goede keuze, het hele jaar door.
Op een app van milieu centraal (groente en fruitkalender, reuze handig) scoren citroenen heel goed, en eieren zijn een stuk beter dan vlees en kaas. In de Correspondent wordt bovendien beweerd dat kooikippen CO2technisch beter scoren dan biokippen (artikel factchecker), maar ik denk dat mijn dames kip dan toch het dierenwelzijn belangrijker vinden. Weer zo'n dilemma dus, wie bedenkt daar nou eens een app voor? De naam geef ik je cadeau: 'als de natuur het mocht zeggen'

Als toetje vandaag het recept voor lemon curd, ook handig als je ineens citroenen of eieren over hebt, zo hoef je ze niet weg te gooien
- 4 citroenen, rasp de schil, pers het sap uit en doe het samen in een pan
- 4 blokjes boter/vega margarine (hard)/cocosvet van ca 2,5 cm vierkant erbij
- 4x4 eetlepels suiker erbij (= 240 ml/1 flinke mok), alles samen au bain marie verwarmen
als alles één gele heerlijke massa is, dan van het vuur halen en event. afkoelen
twee a drie jampotten en hun schroefddeksels in kokende water van de au bain marie pan even steriel koken
- 4 eieren loskloppen, al roerend bij warme of afgekoelde citroenmassa (warme: eerst een klein scheutje door de eieren roeren om stollen te voorkomen)
Als al het ei erdoor is, jampotten uit het koeknde water halen, pan er weer op en roeren tot het dik begint te worden. In de potten gieten, deksel erop, klaar.
Voor wie niet weet waar lemon curd goed voor is: bak er heerlijke simpele citroentaart mee, smeer het op crackers of witbrood, of (decadent) op suikerbrood, zelfs op vanilleijs is het heerlijk. Ik heb zelfs iemand het op tonijnsalade zien smeren, maar dat durf ik zelf niet aan.

Degene die mij dit leerde maken (Jean Brown) zag nog een klimaatvoordeel: dichte potten houd je ook buiten de ijskast heel lang goed, zo lekker dat een pot als ie eenmaal open is heel snel leeg is. Kost nauwelijks koeling en loopt niet het gevaar verspild te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten