zaterdag 17 juni 2017

Het klimaat ligt op straat


Het klimaat wordt geschaadt door alles wat we kopen, helaas. Wat dat betreft is het filmpje 'The story of stuff' ontluistered (niet kijken als je een depressie voelt opkomen) Dit thema liep de afgelopen dagen als rode draad door mijn klimaatdaden. Drie dagen vol stuff en spullen, met als hoogtepunt vanochtend het op straat gevonden T-shirt met de opdruk 'Houdt Moed'. Voor tijdens het kijken naar het filmpje.
Dag 1: bracht ik in een roltas met de trein een stofzuiger naar het studentenhuis van mijn dochter in Delft. Een klimaatdaad met drie sterren, want de stofzuiger was overtollig bij één van mijn facebookvrienden, ik moest toch naar Delft, ik haalde hem op achterop de fiets en nam hem mee naar Delft in een rollende tas in de trein en met de OV-fiets.
Dag 2: kocht ik bij de tweedehandswinkel Second Best twee spijkerbroeken en een rokje. De spijkerbroek nummer 1 was ook nog eens van een ecologisch merk, Nudge. Koopt allen bij deze winkel, aan het Singel in Amsterdam - ze mogen niet failliet gaan.
Dag 3 - vandaag - was ik op weg naar een Sumi-E schildercursus bij Mathilde de Vriesse. Ik had een schort moeten meenemen, maar dat herinnerde ik me pas  toen ik mijn fiets al over de sluisdeuren had gesleept en richting Vogeldorp fietste. Terug dus. Ik was nog maar net omgekeerd, of ik zag bij de container bij de Sixhaven een berg kleren op straat liggen. Schoon, zo te zien. De opengerukte vuilniszak lag ernaast. Na korte ergernis (waarom neemt iemand niet even de moeite om die naar de textielcontainer te brengen), rook ik naast frisse wasmiddelgeur ook een kans: wie weet zat er een shirt tussen dat ik als schort kon gebruiken. Helaas was overwegend rose meisjeskleding in maatje 168 en xs, daar ben ik 40 jaar geleden al uitgegroeid. Rommelend door de berg trok ik er ineens dit grote, bruine shirt uit, en herkende meteen de opdruk. 'Houdt Moed', dat was het afstudeerpoject van Mathilde de Vriese op de Rietveldacademie. Hoe grappig! Hoe toepasselijk ook, wat een verhaal om de cursus mee te beginnen zometeen. Mathilde vond het inderdaad te gek, en ik hield de moed erin tijdens de hele cursus, omdat ik 'Houdt Moed' aan had.
Op de terugweg lag de berg kleren nog steeds op straat, alweer wat verder uitgesmeerd. Maandag komen ze de container pas legen, dacht ik. Dan zouden er misschien wel vijf honden overheen hebben gepiest en gaat het gewoon mee in het restafval. Die stapel nu oprapen, meenemen, opvouwen en in een nieuwe plastic zak wel in de textielcontainer gooien, dat zou pas echt een daad zijn. Dankzij mijn klimaatdaad van de dag deed ik het. Met fietskrat en fietstassen vol kwam ik thuis. Liefdevol begon ik te vouwen, shirtjes van desigual, voetbalbroekjes, pyjama, skinny jeans, nog helemaal goed, leuk kanten rokje, wit spijkerrokje, teveel om op te noemen. Ik zag ineens het meisje of zelfs de hele rij meisjes voor me die deze kleren tweedehands zouden kopen  of krijgen. Wat een rijkdom.
Niets nieuws gekocht, deze dagen, veel gekregen, vette verhalen en een virtuele modeshow. Met dank aan de klimaatdaad. Nansje tweedehandsje mag weer tevreden zijn. En Mathilde ook, want dat shirt houd ik natuurlijk als trofee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten