maandag 12 juni 2017

Snelheidsduivels opgepast


De daad van gisteren was te leuk. Ik houd nogal van spelletjes, volgens mijn tegenspelers ben ik te fanatiek en ik deins er inderdaad niet voor terug een zevenjarige met ezelen keihard te verslaan. Spelletjes spelen als je alleen in de auto zit is gevaarlijk, dus speel ik een spelletje met een geduchte, maar uiterst geduldige tegenstander: Truus. Truus is de naam die wij gegeven hebben aan onze boordcomputer die ons de weg wijst. 'Probeer om te keren,' is haar favoriet. Truus laat bij vertrek weten hoeveel kilometer het naar de bestemming is als je haar aanwijzigingen opvolgt en hoe laat je er zal zijn. Dat laatste is een spannende, want ik kwam er al snel achter dat het een bovenmenselijke prestatie vergt om die tijd ook daadwerkelijk te halen. Sinds Truus heb ik veel vaker een snelheidsovertreding, en ik pak ook nog wel eens een oranje-is-het-eigenlijk-al-niet-meer verkeerslicht, want Truus kent geen genade voor oponthoud door verkeerslichten, dan krijg je er zomaar een of twee strafminuten bij. Mijn spel, je raadt het al, is Truus verslaan op tijd. Vooral op 80 km wegen - waar helaas ook vaak flisters staan - is er een kans om tijd te winnen en op snelwegen zet ik de automatische snelheidsbegrenzer graag op 103, 123 of 133, want die 3 km extra kosten geen boete en leveren wel tijdwinst op.
Tot vandaag. Hans heeft me kennis laten maken met een nieuw spel en ik ben er meteen vol in gegaan: de bestemming bereiken met het laagste benzinegebruik mogelijk. Truus doet er niet aan, maar de auto wel: je kunt elk moment zien hoeveel je huidige gebruik is, en er is een door mij tot nog toe onontdekt knopje, waarmee je een dagteller aan kunt zetten die ook het gemiddelde van je rit meet. Vooral leuk voor twee spelers: Hans heen, ik terug. Maar je kunt er natuurlijk ook naar streven je persoonlijk record te verslaan. Hans speelt dit spel al zolang we deze auto hebben, maar ik vond het eerlijk gezegd nogal duf, maar goed, ik had mensen gevragd naar tips voor een nieuwe klimaatdaad, dus ik moest wel. Hij zette meteen stevig in met 17,2 km per liter gemiddeld op de heenweg naar Schalkwijk (onder Houten). Theoretisch weet ik wat er nodig is. Onze auto rijdt het zuinigst op de snelweg op ongeveer 102 of 103 km per uur, ook als het sneller mag (dag Truus). Bij op en afritten, gas loslaten en met 0 km per uur in de versnelling uitrijden tot het stoplicht of rotonde. Snel doorschakelen, dat is dan wel weer leuk, en héél erg anticiperen in de stad, eigenlijk net als fietsers doen: proberen stoppen te voorkomen.
Hij beweerde achteraf dat hij op de heenweg tegenwind had, maar ik geloof dat niet. Ik scoorde een voor hem gevaarlijke 17,2 km per liter. Precies hetzelfde dus. Als ik meteen al hetzelfde scoor, tegen zo'n geoefende speler, dan zie ik kansen in het verschiet, há! Snelheidsduivels opgepast, op de snelweg rijdt een C5 met 103 km per uur, die niet harder gaat rijden als je de lichten geeft en die onmiddelijk gas terug neemt op de afrit. Mijn volgende doel is 18 km per liter. Samen spelen is toch leuker dan alleen en Hans is een geduchte tegenstander. Wel eerst even checken wat de windrichting is, voordat we bepalen wie er heen rijdt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten