zaterdag 10 juni 2017

De zevende klimaatdaad - mamma wordt radicaal

Waaat? Een broodje worst als klimaatdaad? Of is de zevende dag een rustdag, gewoon even geen klimaat op de agenda? Eerlijk gezegd is de dag nu al vol klimaatdaden: ophalen tweedehands vloertje voor studentenkamer dochter - maar wel per auto. Aanbieden oud tapijt aan huisgenoot van diezelfde die er heel blij mee mee was omdat hij het kon gebruiken als geluiddempend materiaal - maar die was wel een frituurpan aan het installeren. Terug met de trein en op de terugweg bio-koffie gekocht - terwijl koffie ook al steeds schaarser wordt, zeggen ze.
'Mamma wordt radicaal,' fluisterde Hans tegen de dochters tijdens de lunch. Misschien heeft hij gelijk. Daarom gebruikte ik mijn allernieuwste klimaatinzicht: kaas is minstens zo slecht voor het klimaat als varkensvlees. Varkensvlees vermijd ik al jaren vanwege de bio industrie. Maar af en toe zondig ik, met Mortadella. Op het menu stonden alleen maar vegetarische broodjes kaas, of broodjes vlees en kaas. Ik bestelde mortadella zonder kaas. Makkelijk, want ik vind kaas erbij niet eens lekker. Niet heel radicaal, maar wel net iets beter.
Daarmee sluit opok meteen een week af waarin ik dagelijks zou publiceren om erin te komen. Vanaf nu schroef ik de frequentie van publiceren ietsjes terug. Ik ga wel door met de dagelijkse daad, maar daarover schrijf ik dan eens in de drie dagen, ofzo. En ik gebruik deze laatste dagelijkse blog voor een oproep: geef me een uitdaging. Is er iets wat je zelf  al doet, of iets wat je helemaal niet wil doen, maar waarvan je wel wil weten hoe het bevalt. Ik test alles en ik bericht erover, hoe het beviel, echt waar. Tenzij het een gevaar oplevert voor mezelf of een ander. Over het water lopen zit er dus nog even niet in, helaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten